چالش بزرگ وسواس مطالعاتي
آيا من تمام مطالبي را كه مي خوانم در جلسه كنكور به ياد خواهم داشت؟
وسواس يكي از مشكلاتي است كه اين روزها بسيار با آن مواجه هستيم كه باعث ميشود زمان زيادي از دانشآموزان هدر برود و نتوانند مراحل مطالعاتي را كامل طي كنند و به اندازه كافي سراغ تمرين و تست برود
براي آنكه بتوانيد از شر وسواس مطالعاتي خلاص شويد كافي است به شيوهي زير عمل كنيد:
اول از همه دقت كنيد كه حجم مطالعاتي متعادل باشد
بلافاصله پس از يك بار مطالعه چند تمرين تشريحي حل كنيد يا از خود مباحث را بپرسيد
اگر از عهدهي تمرينهاي تشريحي يا پرسش برآمديد به سراغ چند تست برويد تا كمي تسلط خود را بالا ببريد و سپس به سراغ مبحث بعد برويد
اگر از عهدهي تمرين تشريحي يا پرسش برنيامديد شيوهي مطالعه را تغيير دهيد و مراحل بالا را طي كنيد
سپس با حل تمرينهاي تشريحي و تستها به اوج آمادگي برسيد
برنامه ريزي در دوران رفع اشكال – ارديبهشت
بايد به چند نكته پيش از اينكه روش برنامه ريزي در اين دوران را بياموزيد توجه داشته باشيد.
در حال حاضر در اين دوران هيچ درس يا مبحثي حذف نشود.
ممكن است سؤالات ساده آزمون سراسري از همان درس يا مبحثي باشد كه شما مطالعه نميكنيد پس فعلاً همه درسها و مباحث بايد مطالعه شوند.
در حال حاضر همچنان مي توانيد خلاصه نويسي را ادامه دهيد زيرا زمان اصلي استفاده از خلاصهها در دوره جمعبندي است.
ساعت مطالعه خود را افزايش دهيد.
در دورهاي پاياني مسابقات دو و ميداني بايدتمام انرژي خودرا خرج كنيد.
نكات اساسي در مرور كردن
مرور ميتواند داراي 3 مرحله باشد:
مرور از روي جزوه و كتاب:
در اين نوع مرور، دانشآموز، مطلب را از منبع اوليه مجدداً مرور ميكند. حتي اگر فقط مطالب مهم و نشاندار مطالعه شود، باز هم مرور از روي جزوه و كتاب وقت زيادي را ميگيرد.
مرور از روي الگوي يادآوري (خلاصهنويسي):
اين نوع مرور، كامل، مطمئن و نيز سريع است. در اين نوع مرور بايد الگوي يادآوري فصل مورد نظر را در ذهن خود رسم كنيد و سعي كنيد تمام قسمتها را يادآوري كنيد. اگر نتوانستيد بخشي از الگو را يادآوري كنيد ابتدا كمي به ذهنتان فشار بياوريد تا گرسنه شود و آنگاه ميتوانيد از روي منبع اصلي (جزوه و كتاب) آن را كامل كنيد. اين كار باعث ميشود تمام مطالب را مرور كنيد. اين نوع از مرور نوعي بازيابي مطالب محسوب ميشود.
عوامل مهم در مطالعه متمركز
بهترين و مؤثرترين راه براي مقابله با حواسپرتي نوشتن عوامل آن روي برگهاي كاغذ است. فرض كنيد در اوج مطالعه هستيد. ناگهان به خاطر ميآوريد كه امشب بايد به دوست خود تلفن بزنيد. از اين لحظه به بعد شما هر چهقدر هم سعي كنيد تا فكرخود را بر مطالعه متمركز كنيد، فكرِ تلفن كردن به دوستتان و اينكه مبادا آن را فراموش كنيد، ذهن شما را آشفته ميكند آزارتان ميدهد. شما از همان لحظه تمركز حواس خود را از دست دادهايد. اگر به محض اينكه اين فكر به ذهنتان راه يافت، آن را روي كاغذي بنويسيد خيالتان راحت ميشود و ميتوانيد به مطالعهي متمركز خود ادامه دهيد.
حواسپرتي را نيز مانند نكات مهم كتاب كه فراميگيريد و ثبت ميكنيد، بايد جايي تخليه كنيد. اگر ننويسيد توانايي ذهني خود را كم كردهايد. هر چه در حين مطالعه به خاطرتان ميآيد و عامل مزاحم تلقي ميشود، در جايي يادداشت كنيد. با اين كار بار ذهني مربوط به آن را تخليه ميكنيد و با خيال راحت به مطالعه ادامه خواهيد داد.
روش مطالعه رياضي
در حالت كلي، مطالعه رياضيات شامل سه مرحله است:
۱_يادگيري: در اين مرحله از كتاب درسي و جزوه معلم در ابتداي كار استفاده مي شود. حل كامل تمامي مسائل و مثال هاي كتاب درسي اهميت زيادي دارد. حل تعدادي تست آموزشي و خلاصه نويسي نيز در اين مرحله انجام مي گيرد.
۲_تمرين: به منظور تسلط بهتر بر مبحث، بايد چند تست تمريني متناسب با حجم و اهميت مبحث زده شود. نشان دار كردن تست هاي مهم يا نزده و يا غلط اهميت دارد.
۳_مرور: براي تثبيت مطالب، از منابع مختلفي براي مرور مي توان استفاده نمود. خلاصه هايي كه توسط خود دانش آموز نوشته شده و تست هاي نشان دار بهترين منابع براي مرور هستند. از جزوه معلم نيز مي توان استفاده نمود.
نكاتي براي مطالعه درس هاي اختصاصي
براي درسهاي محاسباتي و استدلالي بهتر است مباحث باقيماندهي اين درسها را خلاصه كرده و با تستزني بر آنها تسلط پيدا كنيد. از اواخر فروردينماه حجم بيشتري از زماني را كه براي اين درسها اختصاص ميدهيد براي تستزني سنجشي لحاظ كنيد. تستزني سنجشي يعني تدارك آزمونهايي استاندارد و همسطح دشواري سؤالات كنكور سراسري توسط داوطلب براي ارزيابي وضعيت خود.
اميرحسين شهبازي